Promocja czyli jak informować o działaniach

Budowanie społeczności zazwyczaj trwa – nie da się tego zrobić w jeden dzień.  W niektórych okresach ogrodnicy są w stanie poświęcić ogrodowi więcej czasu, w innych wszyscy mają go mniej. A tymczasem otwarty ogród potrzebuje zaangażowanych ludzi i ciągłości w działaniach. Dlatego zastanowimy się jak promować ogród i przyciągać nowych członków.

Ogród ma taką zaletę, że fizycznie istnieje, można do niego wejść i o wszystko się wypytać. Szerszy zasięg promocji ogrodu czy komunikacji w grupie ogrodników jest możliwy dzięki narzędziom internetowym.

Jak promować ogród w internecie?

 

Większość warszawskich ogrodów prowadzi stronę i grupę na Facebooku. Na stronie zamieszczają najważniejsze informację o ogrodzie: gdzie się znajduje, kiedy odbywają się spotkania dla ogrodników, jak można dołączyć i kto jest odpowiedzialny za ogród. Przykładowe strony: Spółdzielnia Krzak, Motyka i Słońce, Ogród Społecznościowy Fort Bema, Ogród Modraszka. W grupach natomiast toczą się rozmowy w gronie ogrodników:  O której godzinie i kto będzie w ogrodzie? Czy już podlewano? Czy można zabrać do domu cukinie?

Nie wszyscy korzystają z Facebooka. Alternatywą jest założenie bloga albo strony internetowej o ogrodzie. Blog może powstać na dostępnych platformach blogowych np. WordPress, blog.pl, Blogger, Tumblr. Platformy są proste w obsłudze, a sam blog też może być bardzo prosty, z krótkim opisem, oparty o zdjęcia i skierowany raczej do członków ogrodu.

Jeśli nie zależy nam na promocji, a podstawowym celem jest komunikacja w grupie, można skorzystać  z aplikacji projektowej typu Slack, Trello albo WeChange.de, które łączą w sobie czat, kalendarz, listy rzeczy do zrobienia i udostępnianie dokumentów projektowych.

Promować ogród można również przez portal Bujna Warszawa, zgłaszając go do mapy ogrodów, która widnieje na stronie internetowej. Jest też Ekomapa, stworzona przez Stowarzyszenie Oddam Odpady, na której są zaznaczone otwarte kompostowniki (większość znajduje się w ogrodach społecznościowych). Na Ekomapie można także wyszukać punkty odbioru odpadów komunalnych, Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sklepy charytatywne i apteki, w których można oddać leki.

Jak promować ogród wśród sąsiadów?

 

Bliskość ogrodu jest jednym z głównych czynników motywujących członków do regularnych i stałych działań. Im dalej mieszkamy, tym trudniej nam się zebrać, dlatego dobrze jeśli w ogrodzie działają sąsiedzi z okolicy. Ogród można promować rozwieszając plakaty albo ulotki na tablicach informacyjnych sąsiednich bloków, w lokalnych przedszkolach i szkołach, bibliotekach, miejscach aktywności lokalnej, w pobliskim domu kultury, na tablicy ogłoszeń w gminie. Plakat może być bardzo prosty. Najważniejsze, by zawierał podstawowe informacje o ogrodzie. Opcjonalnie można szerszej opisać ogród, przedstawiając korzyści płynące ze wspólnego działania na świeżym powietrzu. Motyka i Słońce rozpoczęła swoją działalność szeroką kampanią ulotkową – ulotki trafiły do mieszkańców osiedla Latawiec, a także do pobliskich kawiarni i bibliotek.

Zaproszenie do ogrodu można też umieścić na lokalnych forach internetowych, każda dzielnica ma jakieś forum na Facebooku, np. Nasz Ursynów, Forum Muranów, Bemowiacy, Szczęśliwice, Tu Wawer (wystarczy wpisać nazwę dzielnicy w wyszukiwarkę na Facebooku). Można też zwrócić się do dzielnicy z prośbą o opublikowanie informacji o ogrodzie na dzielnicowej stronie na Facebooku. Nie zapominajmy też o lokalnych czy dzielnicowych gazetach – warto je poprosić o wydrukowanie informacji o nowym sezonie w ogrodzie społecznościowym.

Otwarte spotkanie rekrutacyjne

 

Co roku, na początku sezonu, warto zaprosić jak najwięcej osób do społeczności ogrodników. Pierwszym krokiem jest znalezienie sali w pobliżu ogrodu, gdzie można zorganizować otwarte spotkanie dla nowych członków. Najlepiej szukać miejsca w instytucjach publicznych: w lokalnej bibliotece, sali konferencyjnej gminy, w pobliskim miejscu aktywności lokalnej. Warto również porozmawiać z właścicielem lokalnej, zaprzyjaźnionej kawiarni.

Spotkanie ma na celu przyciąganie nowych osób do ogrodu, dlatego dobrze aby dotychczasowi członkowie członków ogrodu opowiedzieli o sukcesach ogrodu, o tym jakie czerpią korzyści z pracy w ogrodzie i czego się nauczyli w ostatnich latach wspólnego działania. Podczas spotkania warto określić plany na najbliższy sezon, zebrać nowe pomysły i ustalić oczekiwania. Warto zebrać od nowych i stałych członków adresy mailowe i telefony, spisać listę osób, które deklarują zainteresowanie w danym sezonie.

Na spotkaniu warto ustalić jeden, dwa albo kilka dni, w których ktoś będzie w ogrodzie. Stałe dni i godziny sprawiają, że łatwiej włączyć prace ogrodowe w swoje plany. Ponadto osoby zainteresowane dołączeniem do grupy ogrodników będą wiedziały, kiedy zajrzeć do ogrodu.

Organizowanie otwartych imprez

 

Organizowanie otwartych wydarzeń może przyciągać nowe osoby do ogrodu nawet w środku sezonu. Warto zorganizować i wypromować otwarte dni prac w ogrodzie np. Wielki Dzień Sadzenia, Wielki Dzień Sprzątania Ogrodu albo Usypianie Ogrodu, do których mogą dołączyć wszyscy zainteresowani, znajomi i przyjaciele, nawet spoza społeczności ogrodowej. Można też organizować wydarzenia bardziej rozrywkowe, związane z porami roku albo plonami np. Powitanie Wiosny, Sen Nocy Letniej, Dożynki, Dynia Party.

Otwarte imprezy czy wydarzenia warto promować na facebookowej stronie ogrodu, na lokalnych stronach dzielnicy, czy plakatami rozwieszanymi w sąsiedztwie. Wydarzenia mogą być zorganizowane w formie imprezy koszyczkowej, na którą każdy przynosi coś na wspólny stół, w swoim koszyczku. Można też zorganizować wspólne gotowanie ogrodowych plonów. Impreza jest też okazją do integracji społeczności poza spotkaniami poświęconymi wyłącznie pracom w ogrodzie.

Warsztaty edukacyjne

 

Podobnie do ogrodu przyciągają warsztaty edukacyjne. Można ubiegać się o dofinansowanie ich organizacji w ramach inicjatywy lokalnej, małych grantów, Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i konkursów grantowych organizowanych przez dzielnice m.st. Warszawy. Warsztaty można potraktować jak projekt realizowany przez cały ogród. Można również zwrócić się o pomoc w zorganizowaniu warsztatów do Latającej Szkoły Ogrodników Miejskich.

Temat warsztatów zależy od potrzeb społeczności, ale warto zwrócić się o pomoc w projektowaniu ogrodu do architektów krajobrazu i doświadczonych ogrodników, można też zasięgnąć porady specjalistów z uniwersytetów, SGGW czy ogrodów botanicznych. Warto także zorganizować spotkanie z rodziną albo znajomymi, którzy prowadzą działki w mieście bądź ogrody na wsi i często mają ogromną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.

Spotkanie jesienne

 

Sezon ogrodowy dzieli się na okresy mniej i bardziej intensywniej pracy. Wiosna jest okresem wzmożonej aktywności: przygotowania gleby, sadzenia, siania. Latem sporo czasu może zająć pielenie i podlewanie, ale mniej jest pracy z ziemią. To czas wakacji i wyjazdów. Podczas wakacji można zaobserwować spadające zainteresowanie ogrodami.

Pod koniec lata warto zorganizować kolejne spotkanie bądź imprezę dla członków społeczności ogrodowej. W tym okresie ogród obfituje w plony, więc spotkanie można połączyć ze wspólnym obiadem z plonów czy imprezą koszyczkową ogrodników. Na takim spotkaniu dobrze jest przedstawić dotychczasowe działania, omówić jesienne prace w ogrodzie, przedstawić finanse i raz jeszcze zachęcić ogrodników do pracy, do korzystania z plonów i do wspólnego przygotowania ogrodu na zimę.

Zima

 

Okres zimowy jest czasem odpoczynku, ale może też być wypełniony przygotowywaniem planów na kolejny sezon, przeglądaniem nasion i działaniami edukacyjnymi dotyczącymi ogrodnictwa. Wspólny Ogród zimą organizował cykl wykładów o ogrodnictwie społecznościowym w różnych miasta na świecie: w Paryżu, Londynie, Toronto. Poprzedniej zimy ogrodniczki haftowały mapę roślin jadalnych w okolicy. W domku Motyki i Słońce powstał zimowy ogród zwany Solatorium, w którym świecą lampy antydepresyjne i przechowuje się rośliny. Ogrodnicy znaleźli sposób na podtrzymywanie zainteresowania i integrowanie społeczności również poza sezonem.

Izabella Mier